X
تبلیغات
بنام یزدان پاک - فرمتهای فشرده سازی تصویر
برگ درختان سبز در نظر هوشیار ------ هر ورقش دفتریست معرفت کردگار

                               >>فشرده سازی فایل های تصویری<<

 

 

 

فشرده سازی (Compression)، پردازشی است که با حذف اطلاعات اضافی، داده ها را به علایم دیجیتالی کاهش می دهد. این پردازش بسته به پهنای باند مورد نیاز برای انتقال داده ها و میزان فضای ذخیره سازی، آن را کاهش می دهد. اطلاعات دیجیتالی را می توان در هر نوعی که باشد، فشرده کرد. کاهش پهنای باند مورد نیاز امکان انتقال داده های بیشتری را در یک زمان واحد می دهد. فشرده سازی را می توان به دو گروه تقسیم کرد. با فقدان (با زیان) و بدون فقدان (بدون زیان). در فشرده سازی بدون فقدان، تصویر ذخیره شده بدون از دست دادن کمتیرن داده ای، خود تصویر است، اما در فشرده سازی با زیان، تصویر ذخیره شده خود تصویر اصلی نیست، بلکه شبیه آن است و اطلاعاتی را از دست داده است.

قابلیت های مختلف فشرده سازی:

1) بازيابي پيشرونده تصوير توسط دقت يا رزولوشن

2) کد گذاري ناحيه مطلوب که در اين حالت بخش‌هاي مختلفي از تصوير قابل کدگذاري با دقت مختلفي مي‌باشد.

3) دسترسي تصادفي به نواحي بخصوصي از تصوير بدون نياز به رمزگشايي همه جريان کد.

فشرده سازی بدون زیان:

فشرده سازی بدون زیان با استقرار کامل و دوباره همه داده های اصلی که در تصویر اصلی وجود داشت، مشخص می شود. فشرده سازی یک سند، فشرده سازی بدون زیانی است که سند ذخیره شده باید درست همانند سند اولیه باشد، نه شبیه به آن. در دنیای بصری، فشرده سازی بدون زیان خود را در اختیار تصویرهائی که بخش زیادی از آنها یک رگ خاص دارد، مثل آسمان آبی، تصویرهای ساخته شده توسط کامپیوتر و محدوده هائی که تها با یک رنگ خاص پر شده اند و نکات قابل توجهی دربرندارند. مثل کارتون ها، گرافیک ها و انیمیشن سه بعدی هم از انواع فشرده سازی بدون زیان هستند.

یکی از انواع پر کاربرد و معمول در فشرده سازی بدون زیان ”کدگذاری مبتنی بر طول“ است که در گرافیک ها و تصویرهای ساخته شده با کامپیوتر استفاده می شود. این تصویرها بخش های وسیعی دارند که با رنگشان ثابت بوده و یا الگوهای یکسانی در آنها چندین بار تکرار شده است. در تصویرهای دیجیتالی، هر پیکسل از سه رنگ ترکیبی قرمز، سبز و آبی تشکیل شده و هر یک از این پیکسل ها ارزش خاصی برای هرکدام از رنگ ها دارد. بنابراین سه بایت اطلاعات برای هر یک از رنگ ها وجود دارد که در کنار هم معرف یک پیکسل است.

”کدگذاری مبتنی بر طول“ برخلاف ارزش های RGB برای هر پیکسل، خطوط اسکن را گروه بندی و طول بندی می کند. به گونه ای که برای پیکسل ها شناخته شده باشد. برای مثال، ممکن است بخشی از یک خط ویدیوئی، ردیفی 25تائی از پیکسل های سیاه داشته باشد. این بخش طولی است که به صورت 0 و 0 و 0 و 25 کدگذاری شده است. این یعنی 25 پیکسل وجود دارند که هر کدام از یک چهارم R، یک چهارم G و یک چهارم B یا سیاه تشکیل شده اند. تصویر اصلی از 75 بابت تشکیل شده که (52 پیکسل سه بایتی) برای حفظ و نگهداری اطلاعات است. زمانی که از ”کدگذاری مبتنی بر طول“ برای فشرده سازی استفاده می کنید، می توانید اطلاعات موردنظر را در چهار بایت ذخیره کنید.

فشرده سازی با زیان:

تصویرهای ویدیوئی که با دوربین گرفته می شوند، به طور معمول برای تکنیک های فشرده سازی بدون زیان مناسب نیستند، چرا که به ندرت پیش می آید که طول آنها برای ارزشگذاری های پیکسل ها مناسب باشد و بتوان میزان کارآئی تصویر را با بهره گیری از این تکنیک ها بالا برد. فشرده سازی ویدیوهای متحرک به طور معمول زیرمجموعه ای از فشرده سازی با زیان است. به کمک این روش، تصویر ذخیره شده مانند تصویر اصلی خواهد بود. زمانی که تصویر با زیان دوبره تولید می شود و یا از حالت فشرده بیرون می آید. اطلاعاتی که در زمان فشرده سازی وجود داشت، به طور کامل حفظ نخواهد شد. فشرده سازی با زیان برای اینکه بتواند عدم وجود اطلاعات را مخفی کند، اطلاعات موجود در مکان هائی را که چشم انسان به آن کمتر حساس است با سبب انتقاد کمتری از تصویر می شود، حذف می کند.

چشم انسان به تغییرات درجات روشنائی و نور، بیش از تغییرات رنگ (چه ظاهری و چه از نظر غنی سازی) حساس است. در گسترده رنگ ها، چشم انسان بیشتر به محدوده های زرد، سبز و آبی حساس است. چشم انسان همچنین به اشیاء متحرک حساس تر از اشیاء ساکن است. برای مثال خرگوش زمانی که می خواهد شکار کند ساکن و بدون حرکت می ایستد. چرا که به طور غریزی می داند چشم حیوانات دیگر به آنچه که حرکت می کند، حساس ترند تا آنچه که بی تحرک است. بنابراین اگر ساکن و بی تحرک باشد، امکان دید آنها را کمتر می کند.

در فشرده سازی با زیان، اطلاعاتی حذف می شوند که چشم انسان به آنها حساس نباشد یا حرکت چندانی نداشته باشند. در نمونه کارآمد فشرده سازی با زیان JPEG و MPEG است که هر یک از آنها را در زیر توضیح می دهیم.

کاربرد پردازش سیگنال دیجیتال:

كاربردهاي پردازش سيگنال ديجيتال، به خصوص در بحث فشرده‌سازي تصوير، طراحي فيلترهاي تطبيقي ديجيتال، قسمت مهمي از كار را تشكيل مي‌دهد.در مخابرات و ارتباطات ماهواره ای فشرده سازی و بازسازی تصاویر باعث کاهش حجم اطلاعات غیر ضروری می شود.در بسیاری از مراکز عمومی نیز فشرده سازی تصویر کاربرد دارد مثلا در یک بیمارستان که حجم عظیمی از حافظه کامپیوتر را تصاویر سی تی اسکن و MRI بیماران اشغال میکند باید بتوان داده های اضافی را تا حدی که به وضوح تصویر صدمه نخورد حذف کرد.با گذشت زمان و افزایش اطلاعات روز به روز روشهای مختلف و بهتری برای فشرده سازی تصاویر ارائه شد.آنچه که در تمامی روشهای فشرده سازی تصویر نیاز است استفاده از فیلترهای دیجیتال است که دارای سرعت بیشتر و خطای کمتری باشد.در این مقاله روشی برای تولید فیلترهای دیجیتال با حداقل خطا ارائه میشود

کلید واژه ها:

 . فشرده سازی موجک . شبکه های عصبی . الگوریتم LMS .تراشه FPGA
1-مقدمه

در بحث پردازش سیگنال بالخصوص در فشرده سازی تصاویر استفاده از فیلترهای دیجیتال ضروری است. در اين زمينه افزايش سرعت و كاهش محاسبات، ثبات وزن فيلتر و كاهش خطا براي يك سيستم فشرده‌ساز، ضروري است. در اين مقاله با استفاده از الگوريتمی در شبکه های عصبی بنام LMS ، به وزن مناسب براي همگرايي و كاهش خطاي فيلترهاي تطبيقي مي‌رسيم و سپس طرحي براي پياده‌سازي این فیلتر بر روي FPGA ارائه مي‌شود كه حجم سخت‌افزاري آن را كاهش مي‌دهد.

  FIR تراشه های -2
پاسخ فيلترهاي ديجيتال بهFIR (Finite Impulse Response)پاسخ ضربه محدود و IIR (Infinite Impulse Response) پاسخ ضربه نامحدود، تقسيم مي‌شود.

، درجه سيستم افزايش يافته و پاسخ ضربه آن نامحدود خواهد شد بنابراين پاسخ سيستم IIR است. در حالي كه وقتي باشد پاسخ ضربه سيستم محدود شده و پاسخ سيستم FIR مي‌گردد. سيستم‌هاي گسسته داراي پاسخ زماني محدود هستند، در حالي كه پاسخ زماني محدود براي سيستم‌هاي پيوسته امكان‌پذير نيست. بدين دليل در يك سيستم فشرده‌ساز تصوير ديجيتال، استفاده از فيلتر FIR مرسوم است و براي كاهش خطا در عملكرد سيستم بايد ضرايب وزن اين فيلتر را بتوان توسط الگوريتمي كنترل و تصحيح كرد كه اين امر بالخصوص در ارتباطات مخابراتي مانند فشرده‌سازي تصاوير و ارسال آنها كاربرد بيشتري دارد.                                               
3-تراشه های                                                               FPGA

یکی از بهترین روشهای فشرده سازی تصویر که اساس استاندارد فشرده سازی تصویر در سال 2000 میلادی شد تبدیل موجک است.این تبدیل استاندارد jpeg2000 را تولید کرد که هنوز روشی دیگر بر آن برتری نیافته است.اساس فشرده‌سازي تصوير با تبديل موجك، فيلتركردن دو بعدي تصوير است. اطّلاعات تصوير در يك حافظه جانبي RAM به صورت ديجيتال در دسترس قرار مي‌گيرند. مناسب‌ترين ابزار قابل برنامه‌ريزي منطقي كه انعطاف‌پذيري زيادي در طراحي و ساخت قطعات پيچيده دارد و کاربرد آن نیز روزبروز بیشتر میشود FPGA است.
يك FPGA شامل تعداد زيادي بلوك‌هاي آرايه منطقي (LAB) است كه در سطرها و ستون‌هايي منظم قرار گرفته‌اند و در موازي ساختن عملكرد مدار و افزايش سرعت نقش مهمي دارند.در یک تراشه FPGA تا یک میلیون عنصر منطقی وجود دارد و باعث شگفتی است که بدانیم سال به سال عناصر موجود در این تراشه از طریق کارخانه های سازنده افزایش میابد و طولی نخواهد کشید که کلیه عملکرد یک مدار پیچیده تنها بایک تراشه قابل پیاده سازی باشد.یک بلوک منطقی این تراشه در شکل آمده است همانطور که دیده میشود این بلوک توانایی آن را دارد که هر عملیات ریاضی پیچیده ای را انجام دهد.
توانایی این تراشه به دلیل وجود حافظه های SRAM در هریک از بلوکهای منطقی آن میباشد.مزیت این تراشه این است که میتوان به تعداد بیشمار بار آن را برنامه ریزی کرد.یعنی اگر طراح طرح اولیه خود را از طریق دستگاه برنامه ریزی بر روی این تراشه پیاده کرد و نتیجه مطلوب نبود قادر است که دوباره طرح خود را تغییر داده و آن را روی تراشه پیاده سازی کند.

در اين مقاله، براي ساخت يك فيلتر تطبيقي FIR بردارهاي وزن مناسبي براي فيلتر بدست خواهد آمد كه كنترل عملكرد فيلتر را به عهده دارد.این فیلتر تطبیقی نیز روی یک تراشه FPGA قابل پیاده سازی است

آشنایی با فرمتهای مختلف تصویری :

بررسی خصوصیات، ویژگی ها و موارد استفاده هر یک از فرمتهای گرافیکی.

انتخاب فرمت درست برای کار مورد نظر خود بسیار مهم است لذا در این مقاله به بررسی چندی از فرمتهای تصویری می پردازیم. بعد از مطالعه این مقاله شما قادر خواهید بود تا در شرایط مختلف، بهترین فرمت را برای تصویر خود انتخاب کنید.فشرده‌سازي تصوير از اين اصل مهم تبعيت مي‌کند که چشم انسان حد فاصل دو عنصر تصويري نزديک به هم را يکسان ديده و تمايز آنها را نمي‌تواند تشخيص دهد. همچنين اثر نور و تصوير براي مدت زمان معيني در چشم باقي مانده و از بين نمي‌رود که اين ويژگي در ساخت تصاوير متحرک مورد توجه بوده است.  

 

 

 

 

BMP

مزیتها:

پشتیبانی از عمق رنگی سیاه و سفید (1 bit) تا رنگ حقیقی (TrueColor, 24bit) همچنین قابلیت استفاده در تمامی برنامه های ویندوز، و مخصوصا برنامه های قدیمی تر.

محدودیت ها:

عدم امکان استفاده از ویژگی فشرده سازی، که در نتیجه باعث می شود حجم فایل خروجی بسیار زیاد باشد. همچنین عدم امکان استفاده در مرورگرهای اینترنت.

PCX
مزیتها:

فرمت استاندارد برای انتقال اطلاعات تصویری، بین برنامه داس و ویندوز. ضمنا قابلیت فشرده سازی داخلی از نوع RLE.

محدودیت ها:                                                                        
پشتیبانی نشدن توسط مرورگرهای اینترنت.

PNG
مزیتها:

فشرده سازی قدرتمند، بدون از دست رفتن اجزای تصویر. همچنین قابلیت شفافیت بخشی از تصویر به اندازه دلخواه (Alpha channel) و تصحیح روشنایی تصویر (Gamma Correction). همچنین امکان دانلود شدن به صورت مرحله به مرحله، که در هر مرحله، کیفیت بهتر و بهتر می شود و ضمنا پشتیبانی بیشتر مرورگرهای اینترنت از این فرمت.

محدودیت ها:

پشتیبانی نشدن در بعضی از مرورگرها و برنامه های قدیمی و استعداد و قابلیت فشرده سازی کمتر، نسبت به JPG در رابطه با از بین نرفتن کیفیت تصویر در هنگام فشردگی.

JPG:

این فرمت بدون توجه به محتویات تصویر، می تواند فقط تصویر رابه صورت رنگ حقیقی (True color) و یا سایه های خاکستری (Grayscale) نگهداری و ذخیره کند. ضمنا با وجود این که فایلهای jpg بسیار کم حجم هستند، ولی همیشه حتی با استفاده از بهترین کیفیت ذخیره سازی آن، مقداری از اطلاعات تصویری از بین خواهد رفت. البته این از بین رفتن اطلاعات، با چشم انسانی قابل تشخیص نیست. در عین حال این فرمت، توانایی دانلود شدن مرحله به مرحله را داراست.

همچنین قابلیت فشرده سازی به اندازه دلخواه کاربر، از دیگر مزیت های این فرمت است، ولی فراموش نکنید که مقدار فشرده سازی با کیفیت تصویر ذخیره شده، نسبت عکس دارد. این فشرده سازی می _تواند از 1 تا 100 درصد متغیر باشد. ضمن اینکه فشرده سازی بین 80 تا 90 درصد، می توئاند بهترین مقدار برای نگهداری تصاویر (بخصوص مناظر طبیعی) با حجم و کیفیت بهینه باشد.

در واقع jpg در فشرده سازی تصویر مناظر طبیعی، بسیار موفق عمل

می کند، ولی در نگهداری تصاویری که در آنها از رنگهای متفاوت با لبه های تیز استفاده شده، باید از حجم بالا و کیفیت پائین، یکی را انتخاب کنید.

سر نام عبارت joint photogtraphic Experts Group است و يك استاندارد براي ذخيره سازي و فشرده سازي تصاوير است. در اين روش فشرده سازي مقدار زيادي از اطلاعات قرباني مي شوند تا حجم تصوير كاهش يابد. البته اگر فشرده سازي با كيفيت 100 باشد با اين كه حجم كاهش مي يابد اما كيفيت تصوير تغيير محسوسي نمي كند. اما اگر كمتر از اين ميزان باشد به همان نسبت افت كيفيت خواهيم داشت.

مزیت ها:

.فشرده سازی برتر در نگهداری تصاویر طبیعی و نقاشی های واقع گرایانه

 .امکان تنظیم حجم فایل در مقدار فشرده سازی

 .دانلود و نمایش مرحله به مرحله در اینترنت

 .فرمت استاندارد در مرورگرهای اینترنت

محدودیتها:

.تغییر در تصویر اصلی به دلیل نوع خاص فشرده سازی؛

.کاهش کیفیت تصویر در هر بار ویرایش و ذخیره تصویر؛

 .نا مناسب بودن برای نگهداری تصاویر با تعداد رنگهای کم و لبه های تیز در تصویر.

روش جديدي براي پنهان سازي اطلاعات در فرمت jpg:

پژوهشگران دانشكده مهندسي دانشگاه اصفهان موفق به ارائه روشي جديد براي پنهان سازي اطلاعات (پنهان نگاري) مقاوم داده‌ها در تصاوير JPEG شدند.                                                       
به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، از ایسنا، دكتر احمد رضا نقش نيل چي، عضو هيات علمي و مهندس اعظم نادعليان دانش‌آموخته كارشناس ارشد مهندسي كامپيوتر دانشگاه اصفهان و مهندس نسرين رسولي، دانش‌آموخته كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي نجف آباد در تحقيقات اين طرح، روشي را براي پنهان نگاري تصاوير Bitmap ارائه كرده‌اند كه در آن از فضاي فركانسي تصوير قبل از مرحله فشرده سازي به وسيله JPEG استفاده شده است.
محققان در اين طرح ابتدا با بررسي روش‌هاي مختلف پنهان نگاري در تصوير دريافتند كه اولا فضاي پيكسلي تصوير ظرفيت بيشتري نسبت به فضاي فركانسي در اختيار مي‌گذارد و ثانيا نوع تصوير در دستيابي به نتايج مطلوب در پنهان نگاري بسيار مؤثر است و ثالثا مخفي سازي قبل از مرحله فشرده سازي تصوير در غير محسوس بودن پنهان نگاري مناسبتر است.                                                        
همچنين معلوم شد كه الگوريتم‌هاي رمز كليد متقارن با توجه به طول پيام رمز كوتاهتر به الگوريتم‌هاي رمز كليد عمومي ارجحيت دارد و بهتر است كه پنهان سازي در موقعيت‌هاي تصادفي انجام شود تا از شيوه‌هاي ترتيبي جاسازي استفاده شود.                                      
در روش ارائه شده براي پنهان نگاري در تصاوير Bitmap كه در آن از فضاي فركانسي تصوير قبل از مرحله فشرده‌سازي به وسيله JPEG استفاده شده است، ابتدا Bitmap را با استفاده از تبديل FFT به فضاي فركانسي برده و پنهان نگاري در ضرايب به دست آمده انجام شده است؛ سپس عكس تبديل انجام شده و تصوير به فضاي پيكسلي برگردانده مي‌شود. تصوير حاصل همچون تصوير خام اوليه دوباره فشرده سازي به روش JPEG مي‌شود كه تصوير حاصل داراي محتوي پنهان شده مي‌باشد.                                                              
نتايج حاصل نشان مي‌دهد كه اگر چه اين روش از ظرفيت كمتر فشرده سازي برخوردار است و نسبت نويز در بازيابي تصوير پنهان شده بالاست؛ لكن در مقابل تمام روش‌هاي حمله كلاسيك موجود شامل حملات JPEG COMPATIBILITY,OUTGUESS,F5 و POV مقاومتر مي‌باشد.
اين نتايج زمينه را براي پنهان سازي داده با امنيت بالا به خوبي فراهم كرده است.                                                         
گفتني است كه با استفاده از راهكارهاي مؤثر مي‌توان نويز موجود در تصوير پنهان شده را كاهش داده و تا حد زيادي اين مشكل را بر طرف كرد.

GIF:

این فرمت توانایی نگهداری تصاویری با 256 رنگ و شفافیت را دارد. علاوه بر آن، بر خلاف فرمت های قبلی، می تواند تصاویر متحرک را نیز

در خود جای دهد که برای این کار هر تصویر(فریم) به طور جداگانه در فایل نگهداری می شود و در هنگام نمایش، این تصاویر یک به یک نمایش داده می شوند و نمایش داده می شوند و بدینوسیله یک تصویر متحرک به نظر خواهد آمد. ضمنا gif برای فشرده سازی تصاویر، از تکنیک lwz استفاده می کند که به طور میانگین، حجم را به یک سوم کاهش می دهد. این فرمت استانداردي است معين شده و كلي براي تصاوير گرافيكي.                                                                       
عبارت كلمه GIF تشكيل شده از كلماتي ( GRAPHICS INTERCHENG FORMAT) است.                                     
اين نوع فايل از بهترين وضوح تصوير گرافيكي براي نمايش متنوع تصاوير و همچنين از حجم بسيار كمي برخوردار است.                               در ضمن فايلهاي تصويري كه با اين پسوند باشند به راحتي با هر نوع سخت افزاري قابل كار كردن مي باشند و مي توان آنها را تغير داد و مجددا بر روي رسانه ذخيره و بازيابي ، نمود.                        
يكي از دلايلي كه سخت افزار گرافيكي مي تواند با اين فايل به راحتي كار كند نوع قالب آن است.                                              

قالب كلي يك فايل با پسوند GIF بصورت زير مي باشد:          توضيح تصویر                                                    
توصيف گر نمايش                                                       
نقشه رنگ سراسري فايل                                                         توصيف گر تصوير                                                                   
نقشه رنگ محلي داده ها                                                      
داده هاي تصوير                                                  
همانگونه كه مشخص شده است ، يك ساختار فايل گرافيكي با پسوند GIF از هفت لا يه تشكيل يافته ، كه به تر تيب هر كدام از لا يه ها را خواهيم گفت.

1. توضيح تصوير ( GIF SIGNATURE) :                                    
اطلا عاتي بسيار محدود در اين قسمت درج مي شوند كه مشخص می سازند اين فايل از چه نوع ساختاري است.                             
شش كاراكتر مركب به اين ترتيب در اين قسمت مي باشند: G I F 8 7 a سه كاراكتر آخري " 8 7 a " نمايايي را مي سازند كه مخصوص اين نوع فايل تعريف شده است و هنگام استفاده از فايل بااين كاراكتر مشخص شده مي شود و ضمن استفاده از اين كاراكترها معلوم ميگردد كه اين فايل از نوع "GIF" مي باشد.                                   
2. توصيف گر نمايش ( SCREEN DESCRIPTOR) :                  
در اين محل شرح كل فايل درج شده است كه سراسر آن را پارامترهاي تصوير پركرده اند و كل فايل از اين قسمت استفاده مي كند و با آن مداوم در تماس قرار دارد.                                      
اطلاعاتي كه در اين ناحيه قرار دارند شامل : تعريف كردن فضاي عكس و يا اطلاعاتي درباره نقشه رنگ زمينه و همچنين داده هايي كه عمق تصوير را مشخص مي سازند.                                                    
اين قسمت شامل 6 لا يه مي باشد :                                   
پهناي نمايش، عمق نمايش، توصيف گر رنگهاي منطقي، وضوح رنگ تصاوير، رنگهاي زمينه، موجوديت هاي رنگ                                    
زماني كه يك تصوير با ساختار GIF بصورت فيزيكي به نمايش در مي آيد ، بلطبع از اندازه اصلي خودش كه بر روي رسانه ذخيره و بازيابي مي باشد بزرگتر است. به عنوان مثال در محيطي همچون ويندوز مي توان اين تصاوير را بزگتر نمود و يا امكان دارد قسمتي از يك تصوير را برش و يا اندكي از رنگ تصوير را كاهش داد.                             
هر پيكسل را با يك عدد كه نمايانگر آن است مي تواند بر روي صفحه و بصورت تو در تو ارزش گذاري گردد. در ضمن براي رنگ زمينه و در حالي كه در مد DOS باشيم مي توانيم از اعداد 0 تا 7 استفاده كنيم .
3. نقشه رنگ سرا سري ( GLOBAL COLOR MAP) :               
يك نقشه رنگ سراسري در فايلهايي با پسوند GIF بصورت اختياري است ، اما در صورتي كه از رنگهاي مختلفي مانند تر كيبي استفاده نموده ايم بايد وجود داشته باشد.                                               
هر تصوير به همراه خود نقشه رنگ مربوط به خودش را دارد و با استفاده از آن قسمت و رجوع به داده هاي موجود قسمت رنگها را مشخص مي سازد. امروزه اين نقشه رنگ بصورت نرمال بر روي سخت افزارها كار مي كند ، زيرا كه ساختار اين نوع نقشه رنگ به گونه اي است كه با سخت افزارهاي گرافيكي همخواني دارد.
با وجود توصيف گر فايل ، پس از خواندن اطلاعات مر بوطه هويدا مي گردد كه چه رنگهايي بايد از نقشه رنگ استخراج شوند و نقشه رنگ نيز در هنگام خواندن فايل دائم با توصيف گر در تماس است و از داده هايي كه مر بوط به رنگ مي شود بهره مي برد تا رنگها بر روي تصوير مشخص گر دند . يك نقشه رنگ بصورت كلي از شش لايه تشكيل شده است ، كه سه لا يه آن تكرار رنگهاي بالايي مي باشد ، رنگها به ترتيب از قرمز ، سبز و آبي مي باشد كه اين سه رنگ مجددا در سه لايه با قيمانده تكرار مي گردند تا ارزش رنگهاي يك تصوير را مشخص سازند.
براي نمايش دادن هر رنگ از                                             
فرمول2**( # BIT PER PIXEL) استفاده مي شود.                       
شاخص بري ارزش رنگ قرمز                                                   شاخص براي ارزش رنگ سبز                                            
شاخص براي ارزش رنگ آبي                                                
با تر كيب رنگهاي اين لايه ها رنگ مورد نظر بوجود مي آيد و نمايش داده مي شود.                                                                    
هر يك از پيكسلهاي موجود در يك تصوير با وجود داشتن يك نقشه رنگ محلي كه توضيح آن در بالا گفته شد ارزش گذاري مي شوند ، تمام اين رنگها با توجه به نقشه رنگ بوجود مي آيند.                      
نمايش رنگهاي تركيب شده با استفاده از محدوده اعداد 0 تا 255 صورت مي پذيرد . با تركيب سه رنگ بصورت (255،255،255) رنگ مشكي بدست مي آيد ، رنگ زرد كم رنگ از تركيب اعداد (180،180،0) مي باشد. نا گفته نماند براي مشخص نمودن رنگ عمق يك تصوير مي توان از يك نقشه رنگ استفاده كرد.
در صورتي كه توصيف گر ساختار فايل GIF بتواند به خوبي از عهده ترجمه كدها برآيد تمام اين رنگها به نوبه خودشان در كل تصوير استفاده مي شوند.                                                                
4.توصيف گرتصوير( IMAGE DESCRIPTOR) :                          
وظيفه يك توصيف گر تصوير معين كردن و تهيه نمودن قسمت كار و همچنين معلوم كردن فضاي داخلي يك عكس است.                      
مي توان گفت يك توصيف گر در هنگام انجام عمليات مربوط به خودش تمام يك تصوير را تجزيه و تحليل مي كند، بصورت كاراكتر و هماهنگ كننده بين لايه هاي ديگر فايل است و در كل ارتباط بين لايه هاي يك تصوير را مطرح مي كند. لايحه هاي مربوط به توصيف گر:               
.جدا كننده كاراكترهاي تصوير                                                    
.مشخص نمودن پيكسلهاي سمت چپ تصوير                               .مشخص نمودن پيكسلهاي بالاي تصوير                       
.مشخص نمودن پكسلهاي پهناي تصوير                                   
.مشخص نمودن تعداد پكسلهاي ارتفاع تصوير                                . مشخص نمودن قسمت مربوط به رنگهاي محلي                          خصوصيات يك توصیف گر عالي بايد به گونهاي باشد كه بتواند اندازه يك تصوير را دقيق تشخيص داده و پس از رمز گشايي نمايش تصوير را انجام دهد.                                              
5.نقشه رنگ محلي ( LOCAL COLOR MAP) :                         
يك نقشه رنگ محلي مي تواند تنظيمات را براي استفاده هاي بعدي از رنگها معين كند.                                       
در صورتي كه يك قسمت از يك تصوير توسط توصيف گر فايل خوانده شد ، پس از معين نمودن تركيب رنگها و نمايش آن نقشه رنگ مجددا به توصيف گر اشاره مي كند تا از دستورات بعدي آن پيروي نموده و ادامه تصوير را نمايش دهد و رنگها معلوم شوند.                    
در كل مي توان گفت تمامي اين لايحه ها در هر لحظه با يكديگر ارتباط دارند تا يك تصوير به نمايش در آيد.

6.محل تصوير ( RASTER DATA) :                                           
پيكسل ها بصورت سري و با يك شاخص ارزش گذاري مي شوند.
هر پيكسل از سمت چپ به راست و به صورت پي در پي و رديفي ذخيره مي شود ، همچنين از بالا به پا يين يك تصوير اين حالت صدق مي كند.                                                                               
يك تصوير تا زماني كه به نمايش در مي آيد چهار مرحله را در اين لايه طي مي كند ، در مرحله اول از سمت چپ به راست و از بالا تا پايين خوانده مي شود ، پس از پايان رديف اول نوبت رديف دوم مي رسد و در آخر پس از عبور از چهار مر حله نقاطي كه در آنها تصوير قرار گرفته و حاوي داده بوده در خروجي نمايش داده مي شوند.                      
اين حالت تا زماني ادامه پيدا مي كند كه تمام داده ها پو يش گردند و پس از ارزش گذاري به نمايش كلي در آيند.

نكته:
سا ختار فايل GIF بدليل فشردگي و حجم بسيار كم آن مورد استفاده هاي زيادي هستند.                                                
اين نوع فايل با كمك گرفتن از الگوريتم فشرده سازي كه به ( L Z W ) معرف است مي توان حجم آن را تا حدود نصف تقليل داد. به همين دليل از اين نوع پسوند در تصاوير اينترنتي زياد استفاده مي شود.
در صفحات وب هر چه تصاوير حجم كمتري را بخود اختصاص دهند سريعتر صفحه به نمايش در مي آيد و كاربر زمان زيادي را منتظر نمي ماند.
در حال حاضر تمام نرم افزارهاي گرافيكي ، شامل ويرايش كردن تصاوير از اين پسوند فايل پشتيباني مي كنند.                         
اين ساختار فايل متعلق به يكي از شركتهاي نرم افزاري در آمريكا مي باشد كه با پرداخت هزينه سالانه مي توان از نوع پسوند در تصاوير اينترنتي و يا در نرم افزاري استفاده كرد.

 

 

مزیتها:

فرمت استاندارد در اینترنت؛ فشرده سازی بدون کاهش کیفیت تصاویر؛ بهترین فرمت برای نمایش تصاویر محرک کوتاه در اینترنت.     

محدودیتها:

عدم امکان استفاده از بیش از 256 رنگ، باعث می شود تا این فرمت برای مناظر طبیعی نا مناسب باشد؛ در بیشتر موارد حجمی بیشتر از PNG وJPG دارد.

TIF

این قالب در گذشت زمان به فرمت استاندارد در صنعت چاپ مبدل شده است و این به علت عمق مختلف رنگی، فشرده سازی های متفاوت و قابل انتخاب و همچنین توانایی اضافه کردن امکانات جدید توسط برنامه های مختلف به این فرمت است. برای مثال اگر شما با استفاده از برنامه فتوشاپ یک فایل چند لایه را در یک فایل TIF ذخیره کنید، برخلاف دیگر فرمت ها، لایه های مختلف نیز در فایل نگهداری می شوند و یک فایل TIF مانند یک فایل PSD عمل خواهد کرد.

البته این فایل قابل باز کردن با برنامه های دیگر نخواهد بود، زیرا محتویات آن مخصوص برنامه فتوشاپ است، و فقط برنامه هایی که چنین فایلی را ایجاد و سفارشی کرده اند، قادر خواهند بود این فایل را باز کنند.

مزیتها:

گستردگی استفاده از این فرمت، مخصوصا برای انتقال فایلهای تصویری بین Macintosh و PC ؛ فشرده سازی قابل انتخاب توسط کاربر؛ فرمت قابل گسترش که در واقع همان توانایی افزایش امکانات در رابطه با این فرمت است.

محدودیتها:

عدم پشتیبانی مرورگرهای اینترنت؛ فرمت قابل گسترش آن باعث می شود تمامی برنامه های گرافیکی نتوانند کلیه فایلهای TIF را باز کنند و این احتمال همیشه وجود دارد که یک فایل TIF قابل باز شدن و مشاهده نباشد.

انواع MPEG

فشرده سازی MPEG-0 می تواند با بهره گیری از انواع گوناگون الگوریتم های کامپیوتری یا فرمول های ریاضی تصویرها را فشرده کند. این الگوریتم های متنوع به عنوان ابزار شناخته می شوند و می توان از ترکیب آنها برای فشرده سازی تصاعدی بدون از دست دادن کیفیت استفاده کرد. به بیانی دیگر، فشرده سازی MPEG-0 می تواند با بهره گیری از حدود چهار درصد اطلاعات ویدیو اصلی، تصویری با کیفیت خوب تولید کند. همچنین MPEG-0 انعطاف پذیر بوده و می تواند از روش های گوناگون اطلاعاتی، اندازه های تصویرها و کیفیت فشرده سازی حمایت کند. هر یک از فشرده سازی های MPEG که موفق بوده اند، (برای نمونه 7 و 5 و 4 MPEG) توانائی های بسیاری برای تشخیص اطلاعاتی که باید فشرده شوند، دارند. آنها همچنین می توانند با توجه به تصویر موجود، امکان فشرده سازی بیشتری را به تصویر بدهند. از انواع گوناگون تکنیک ها و روش های فشرده سازی MPEG می توان در کارهای کاربردی خاص استفاده کرد

پردازش MPEG

کار پردازش MPEG با بررسی سکانس هائی از فریم های ویدیوئی که به جریان ویدیوئی معروف هستند، شروع می شود. اطلاعات زاید، کدگذاری و فشرده می شوند. سپس جریان ویدیوئی فشرده شده در یک بیت کدگذاری شده و جاری می شود و بیت جاری ذخیره شده یا انتقال می یابد. سرعتی که اطلاعات پردازش می شوند. به سرعت بیت معروف است. زمانی که از داده ها استفاده می شود یا تصویر را به حالت اولیه و اصلی خود ذخیره می کنیم، داده ها کدبرداری شده و از حالت فشرده درمی آیند.

فشرده سازی MPEG از ترکیبی از دو برنامه گوناگون فشرده سازی، یعنی فاصله ای و موقتی استفاده می کند. فشرده سازی فاصله ای، داده های موجود در هر فریم ویدیوئی را با حذف داده های زاید موجود در تصویر کم می کند. فشرده سازی موقت نیز تفاوت های موجود بین تصویرها را در زمان های گوناگون مقایسه کرده و در نهایت داده هائی را که معرف تغییرات هستند، ذخیره می کند. فشرده سازی فاصله ای برای ساخت تصویر میانی، از همان تکنیک های موچود در فشرده سازی JPEG استفاده می کند که فریم I نامیده می شود.

برخلاف فریم های موجود در فشرده سازی موقت، فریم های I تصویرهای ”مستقلی“ هستند که بدون نیاز به مراجعه به فریم ها قابل کدبرداری و نمایش هستند. فریم های I میان جریان ویدیوئی پراکنده شده اند و کاربردشان به عنوان مرجع فشرده سازی موقت در میان فریم ها است. مرتب کردن آنها درست همانند حصارکشی (نرده کشی است)، چرا که فریم های I، معرف نقاط محدودی در حصار هستند، در حالی که فریم های موقتی حصارهای بیشتری را دربرمی گیرند.

فریم های فشرده سازی موقت که به فریم های B و P معروف هستند، شامل داده های حرکتی هستند که چگونگی تغییر نواحی فریم I بین فریم های میانی را بیان می کنند. فیرم های B و P نسبت به فریم های I اطلاعات کمتری دارند، چرا که تنها اطلاعاتی را درباره تغییراتی که بین فریم ها به وقوع پیوسته است، دربرمی گیرند و این از کارآمدترین بخش ها در کدگذاری MPEG است. نرخ فشرده سازی آن 25:1 است که سبب می شود در کیفیت عکس های فشرده نشده افت ایجاد نشود MPEG مجموعه اي از استانداردهاي فشرده سازي صدا و تصوير است و انواع مختلفي دارند. هر يك از اين انواع با توجه به شرايط و براي كاربرد خاصي طراحي شده اند.

نام اين فرمت مخفف عبارت MOVING PICTURE EXOERT GROUP است. اين روش در ابتداي سال 90 ابداع شد و در آن اطلاعات تصوير با سرعت حدود 5/1 مگابيت بر ثانيه انتقال پيدا ميکرد که در تهيه تصاوير ويدئويي استفاده مي‌شد. با اين روش امکان ذخيره حدود 650 مگابايت اطلاعات معادل حدود 70 دقيقه تصوير متحرک در يک ديسک به وجود آمد. در MPEG بيت‌هاي اطلاعات به صورت سريال ارسال مي‌شوند و به همراه آنها بيت‌هاي کنترل و هماهنگ‌کننده نيز ارسال ميشوند که موقعيت و نحوه قرارگيري بيت‌هاي اطلاعاتي را براي انتقال و ثبت اطلاعات صدا و تصوير تعيين ميکند. فریم های B,I و P در زیر بیشتر توضیح داده می شوند.

فریم های I

فریم I (فریم میانی Intra)، فریمی است که تصویر را به صورت کامل و با تمام جزئیات دربردارد و می توان از آن به عنوان مرجع فریم های دیگر استفاده کرد. فریم I به پیکسل های هشت قطعه ای (گروهی) تقسیم می شود. این قطعات پیکسلی در گروه های شانزده تائی که به قطعات بزرگتر معروف هستند، قرار می گیرند و سپس با بهره گیری از تکنیک های فشرده سازی JPEG فشرده می شوند. فریم های I بیشتر در زمان هائی ساخته می شوند که به آنها نیاز باشد یا تغییرات اساسی در محتویات تصویر صورت گرفته باشد که به طور معمول در جریان های ویدئوئی، این اتفاق دو بار در ثانیه رخ می دهد

سرعت منتقل شده و داده ها را دریافت کنند تا تصویر را باز تولید کنند. سرعت و نرخ داده ها با نرخ بیت ها بنا به میزان پیچیدگی و کیفیت تصویر متغیر است. اگر تصویر پیچیدگی کمی داشته باشد یا کیفیت آن بالا نباشد، می توان از یک نرخ ثابت داده ها و بیت استفاده کرد. اما اگر تصویر پیچیده تر باشد یا کیفیت بالائی برای تصویر مورد نیاز باشد از سرعت های متغیر بیتی استفاده می کنیم تا نرخ کاهش یافته داده ها را زمانی که به کیفیت تصویر می پردازد، جبران کنیم.

نرخ های مختلف Bit

اگرچه فایل ویدیوئی با سرعت ثابت فریمی حرکت می کند، اما میزان داده های لازم برای کدگذاری هر فریم بنا به پیچیدگی صحنه ها متغیر است. زمانی که پیچیدگی موجود در تصویر متغیر است. سرعت متغیر بیت ها می تواند کیفیت تصویر را ثابت نگه دارد. هر بخش از تصویر، بررسی شده و سپس با سرعت دلخواه فشرده می شود. بخش هائی از تصویر که پیچیدگی کمتری دارند. با سرعت بیشتری فشرده می شوند. در حالی که پیچیدگی بخش های دیگر از میزان سرعت فشرده سازی می کاهد. انواع مختلف سرعت های بیتی، عملیات کدگذاری را سخت تر کرده و کار در زمان مقرر تمام نمی شود. درست مانند روش IP، روش IBP نیز کارش را با فریم I شروع می کند. در مرحله بعدی آخرین فریم از GOP به عنوان نخستین فریم P استفاده می شود فریم P به فریم I و همچنین به بردارهای حرکت یکه زمینه پشتی و حرکت کامیون را توصیف می کند، اشاره می کند. در اینجا نیز همه ”سوراخ هائی“ را که در پس زمینه ایجاد شده اند، می توانید با گروهی از پیکسل های فریم I پر کنید. در این بخش فریم B با بهره گیری از بردارهای حرکتی که به اشیاء در حال حرکت اشاره دارد، ایجاد می شود. درست مانند روش IP حرکت و جابه جائی کامیون بخش های بدون پوششی را در زمینه پشتی مثل یک ”سوراخ“ باقی می گذارد با پر کردن ”سوراخ ها“ توسط گروهی از پیکسل هائی که در فریم I یا P وجود دارند، فریم B کامل می شود.

نرخ های بیتی ثابت :

سرعت های بیتی ثابت درجات گوناگونی و کیفیت تصویرها ایجاد می کنند. چرا که برای پیچیدگی تصویرها هیچ کاری جایز نیست. رسانه های گروهی همچون ماهواره و پخش های جهانی برای تجهیزات یانتقالی خود به سرعت های بیتی معینی نیاز دارید پخش زنده، ملاقات و نشست های ماهواره ای و در نهایت بازخوانی ویدیوهائی که فشرده شده اند، همه و همه به طول زمان واقعی برای فشرده سازی پیش از انتقال نیاز دارند.

نرخ های بیتی ثابت برای فشرده سازی تصویرها و زمان واقعی آنها کاربرد دارند، در حالی که سرعت های بیتی گوناگون از انجام این کار عاجز هستند.

پروفایل ها و درجه بندی :

با ترکیب ابزارهای B,I و P، به تکنیک های فشرده سازی پیشرفته و تازه ای می رسیم که به پروفایل معروف هستند. بنا به پروفایلی که استفاده می کنیم، کیفیت تصویرها هم تغییر می کنند. پروفایل ها را می توان به درجات کیفیتی تقسیم کرد، البته با توجه به ابزارهای فشرده سازی که استفاده می کنند و پارامترهای فیزیکی ویدیوهای فشرده شده برای مثال اندازه تصویر، وضوح و نرخ بیتی برای بیان کیفیت تصویرها چهار درجه از تعریف محدود (وضوح ویدیوئی 4/1) تا تعریف بالا با حدود 1080 خط اسکن وجود دارد. هر یک از این درجه ها استانداردهای خاص خود را نسبت به ورودی ویدیوئی دارند. برای مثال ویدیوی Standard Definition یا ویدیوی High Definition.

پروفایل اصلی در سطح اصلی:

می توان پروفایل ها و درجه های گوناگونی را با هم ترکیب کرده و هماهنگ ساخت تا گستره متنوعی شامل اندازه های گوناگون تصویرها، سرعت های بیتی و کیفیت کدگذاری را در اختیار گرفت. کارآمدترین آنها معروف به Main Level در Main Profile است (Main Profile. (MP& ML به معنی آن است که از هر یک از فریم های B,I و P می توان برای فشرده سازی استفاده کرد و Main Level بدین معنی است که وضوح تصویر برابر با 480٭720 پیکسل در NTSC است. سیستم های دریافت و ذخیره سازی I,B و P به اندازه ای انعطاف پذیر هستند که MP @ ML می تواند به تنظیم نرخ های بیتی بپردازد. کاهش نرخ بیتی سبب کاهش کیفیت تصویر خواهد شد. البته این در صورتی است که از ابزارهای کدگذاری پیشرفته برای جبران این کار استفاده نشود.

کدگذاری و فشرده سازی ویدیوئی:

پس از تغییر علایم ویدیوئی RGB به داده های رنگدانه ای و روشنائی، بخش رنگدانه ای تصویر را می توان با کمی افت در کیفیت تصویر فشرده کرد. کانال های RGB به روشنائی (Y) و دو کانال رنگی (B-Y و R-Y) تبدیل می شوند.

جدول بالا چگونگی دیجیتالی کردن برنامه را برای ویدیوی 4:2:2 نشان می دهد. برای هر چهار پیکسل روی خط اسکن، چهار نمونه دیجیتالی روی کانال روشنائی وجود دارد که تنها دو نمونه برای هر دوکانال رنگ بندی شده برداشته می شود. هر نمونه رنگی دو پیکسل در کنار خود دارد. در نتیجه، هر دو کانال رنگی در نصف وضوح کانال روشنائی، دیجیتالی می شود و داده های موجود برای آن دو کانال را تا پنجاه درصد کاهش می دهد. این کار سبب می شود که همه داده هائی که برای هر فریم ویدیوی مورد نیاز است تا 33% کاهش پیدا کند. نمونه 4:2:0 در نظر دارد کانال های رنگ بندی را یک قدم بیش از 4:2:2 جلو ببرد. اگر برای هر چهار پیکسل، چهار نمونه روشنائی و هیچ نمونه رنگی داشتیم، به نمونه 4:0:0 تبدیل می شد. البته مشخص است که اگر هیچ داده رنگی موجود نبود، تصویر شما سیاه و سفید می شد. اگر خطوط اسکن به صورت یک در میان در 4:2:2 دیجیتالی می شدند و خطوط میان آنها نیز روی 4:0:0 قرار می گرفتند، داده های رنگی از 4:2:2 خطوط اسکن به 4:0:0 خطوط اسکن متناوب می رسید، هر چند که میزان داده های موردنیاز برای توصیف فریم های ویدیوئی کاهش می یافت.

چگونگی عنوان گذاری را یاد بگیریم :

آیا می خواهید به کارتان اعتبار دهید؟ چطور است که روی ویدیوهایتان عنوان بگذارید؟ این کار در پریمیر خیلی ساده و راحت صورت می گیرد.

1)در منوی FILE گزینه NEW و سپس TITLE را برگزینید.

2) پنجره جدیدی پدیدار می شود. حال در منوی سمت چپ این پنجره روی T کلیک کنید تا بتوانید در پنجره مربوط به آن نام دلخواه خود را تایپ کنید.

3 )حالا تمام کاری که باید انجام دهید ذخیره نام عنوان در بخش Savethetitle است.

در اینجا به نکات بیشتری برای ایجاد عنوانی بهتر اشاره می شود:

▪ برای مشخص سازی سایزی که می خواهید فریم عنوانتان داشته باشد، دیمانسیون ها را در پیکسل ها تایپ کنید. برای مثال 320 افقی (h) یا 240 عمودی (V).

حالت ظاهری:

نسبت ظاهری پیکسل ها را انتخاب کنید تا روی خروجی نهائی ویدیوی شما قرار گیرد.

زمینه پشتی:

روی کادر موردنظر کلیک کنید تا رنگ خاصی برای پس زمینه پروژه خود انتخاب کنید.

اگر می خواهید رنگ زمینه پشتی در پریمیر قابل رویت باشد، Opaque را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه Show Safe Titles نیز باعث نمایش محدوده های محافظ حرکت و محافظ عنوان NTSC می شود.

NTSC-Safe Colors را انتخاب کنید تا زمانی که عنوان در حال ارائه شدن است، رنگ های خارج از محدوده NTSC-Safe به صورت خودکار وارد محدوده NTSC-Safe شوند. احتمال اینکه این گزینه رنگ ها را خفه کند وجود دارد. اگر مشغول عنوان گذاری برای تلویزیون های NTSC هستید و این گزینه را انتخاب نکرده اید، احتمال اینکه رنگ های خارج از محدوده NTSC-Safe در خط اسکن تلویزیون ضعیف تر و درهم آمیخته تر جلوه کنند، بیشتر می شود.

روش mpeg2 :

در روش MPEG2 از ضريب فشرده‌سازي بالاتري استفاده ميشود و امکان دسترسي به اطلاعات 3 تا 15 مگابيت بر ثانيه است از اين روش در دي‌وي‌دي‌هاي امروزي استفاده مي‌شود در اينجا نيز هر فريم تصويري شامل چندين سطر از اطلاعات ديجيتالي است.

روش mpeg4:

از اين روش براي تجهيزاتي که با انتقال سريع يا کند اطلاعات سرو کار دارند استفاده ميشود. اين روش توانايي جبران خطا و ارائه تصوير با کيفيت بالا را دارد. مسئله خطا و جبران آن در مورد تلفن‌هاي همراه و کامپيوترهاي خانگي و لپ‌تاپ‌ها و شبکه‌ها از اهميت زيادي برخوردار است. در شبکه هاي کامپيوتري بايد تصوير براي کاربراني که از مودم‌هاي سريع يا کند استفاده مي‌کنند به خوبي نمايش داده شود، در چنين حالتي روش MPEG 4 مناسب است. از اين روش در دوربين‌هاي تلويزيوني نيز استفاده ميشود. ايده اصلي اين روش تقسيم يک فريم ويدئويي به يک يا چند موضوع است که مطابق قاعده خاصي کنار هم قرار ميگيرند مانند درختي که از روي برگ‌هاي آن بتوان به شاخه تنه يا ريشه آن دست يافت. هر برگ ميتواند شامل يک موضوع صوتي يا تصويري باشد. هر کدام از اين اجزا به صورت مجزا و جداگانه قابل کپي و يا انتقال هستند. اين تکنيک را با آموزش زبان مي‌توان مقايسه کرد.                                                              
همان‌طوري‌که در آموزش زبان کلمات به صورت مجزا و جداگانه قرار داده ميشوند و ما با مرتب کردن آن جملات خاصي مي‌سازيم و مي‌توانيم در چند جمله، کلمات مشترک را فقط يک‌بار بنويسيم و هنگام مرتب کردن آن‌ها به کلمات مشترک رجوع کنيم، در اينجا هم هر يک از اين اجزا يک موضوع خاص را مشخص مي‌کند و ما مي‌توانيم اجزا مشترک را فقط يک‌بار به کار ببريم و هنگام ساختن موضوع به آنها رجوع کنيم. هر يک از موضوعات هم مي‌توانند با موضوعات ديگر ترکيب و مجموعه جديدي را بوجود آورند. اين مسئله باعث انعطاف‌پذيري و کاربرد فراوان روش MPEG4 مي‌شود. براي مثال به صحنه بازي تنيس توجه کنيد. در يک بازي تنيس ميتوان صحنه را به دو موضوع بازيکن و زمين بازي تقسيم کرد زمين بازي همواره ثابت است بنا بر اين بعنوان يک موضوع ثابت همواره تکرار مي‌شود ولي بازيکن همواره در حال حرکت است و چندين موضوع مختلف خواهد بود. اين مسئله سبب کاهش پهناي باند اشغالي توسط تصاوير ديجيتالي ميشود. توجه داشته باشيد که علاوه بر سيگنال‌هاي مربوط به اين موضوعات سيگنال هاي هماهنگ کننده‌اي هم وجود دارند که نحوه ترکيب و قرارگيري صحيح موضوعات را مشخص مي‌کند.

NTSC :                                                                    
برگرفته از حروف اول عبارت National Television system committee است كه تعيين كننده مشخصات استانداردهاي ويدئو و تلويزيوني در امريكاست. استاندارد NTSC براي رمزگذاري و كدگذاري رنگ و تصوير و سيستم مورد استفاده براي پخش رنگي در ايالات متحده است.

PAL:
مشابه NTSC؛ استانداردي مخصوص پخش تلويزيوني براي اروپا، آسيا و اقيانوسيه است.

بهینه سازی فایل های PDF:

 

یکی از مزیت های کلی این نوع فایل ها این است که تقریبا هر نوع داده ای را می توان بدون نگرانی از تغییر آن ها، درون این فایل ها قرار داد. همچنین محتویات این فایل ها توسط هر کسی که برنامه Acrobat Reader را داشته باشد، به راحتی قابل دسترسی است.
بررسی ها سبب شده است که بیشتر از گذشته به موفقیت فایل های Adobs PDF اذغان کنیم.

 اما استفاده از این روش همیشه هم نمی تواند مشکل گشای شما باشد، به طور مثال وقتی حجم این نوع فایل ها بی اندازه زیاد می شود، دیگر استفاده و انتقال آن ها کار آسانی نخواهد بود و این امر وقتی دردسر سازتر می شود که شما باید فایل PDF خود را بدون از دست دادن کیفیت محتوای آن ها، به فرد مورد نظر یا رایانه مقصد انتقال دهید. تا او بتواند به راحتی از فایل شما استفاده کند. ساخت فایل PDF با برنامه های گوناگونی میسر است. بیشتر برنامه های نشر رومیزی و برنامه های گرافیکی و برخی برنامه های پردازشگر متون، می توانند این نوع فایل را بسازند. اما اگر برنامه ای که هم اکنون از آن استفاده می کنید. به طور عادی قادر به ساخت آن ها نیست، می توانید با تهیه برنامه Acrobat Reader این فایل ها را به راحتی بسازید. با هر نرم افزاری که فایل PDF را می سازید، باید به سه مورد اندازه فایل، کیفیت و قابلیت فشرده سازی توجه کنید تا بتوانید بهترین PDF را بسازید. در این مقاله نه روش مختلف را برای بهینه سازی این فایل ها به شما معرفی خواهیم کرد                                    .
 انتخاب یک                                                         :Preset
اگر شما با مفاهیمی از قبیل، وضوح تصویر، تغییر حجم تصویر در هنگام تبدیل نوع آن، و فشرده سازی آشنا باشید. خواهید توانست با انتخاب یک Preset مناسب در برنامه خود یک فایل بهینه ایجاد کنید، مثلا برنامه Adobe In Desingn هفت خروجی Preset را از صفحه نمایش تا انتشار به شما معرفی می کند.

انتخاب نوع خروجی                                                     :PDF
یک مسئله مهم و حساس در اسناد عکس دار، تنظیم درست وضوح تصویر است که در کیفیت و حجم فایل PDF تاثیر به سزایی دارد. شما باید بدانید که خروجی نهایی فایل PDF شما به چه صورت خواهد بود، آیا تنها قرار است که کاربر آن را در صفحه نمایش ببینید یا باید آن را چاپ کند. صفحات رایانه ها، اغلب تصاویر با وضوح ۷۲dpi را خوب نشان می دهند و این وضوح حجم زیادی را نیز اشغال نمی کند. ولی در مقایسه با آن ها، چاپگرها خروجی ای برابر ۳۰۰dpi یا بالاتر دارند. که اگر اسناد عکس دار خود را با همان وضوح ۷۲dpi چاپ کنیم، تصاویر به صورت نقطه به نقطه و غیرشفاف چاپ خواهند شد. اگر هم وضوح تصویر را تا ۳۰۰dpi بالا می برید، مقدار قابل توجهی به حجم فایل شما افزوده می گردد. اگر فایل PDF شما برای استفاده در صفحه نمایش ساخته می شود. قبل از آن که اقدام به پخش آن کنید، بهتر است آن ها را چاپ و کیفیت آن ها را ارزیابی کنید. اگر واقعا به کیفیت بالای چاپ احتیاج دارید، بهتر است که دو نسخه از یک PDF تهیه کنید، یکی برای صفحه نمایش که حجم کمتری دارد و دیگری برای چاپ که حجم بیشتر و کیفیت بهتری دارد                                               .
 تنها یک بار فشرده کنید                                                           !
فشرده کردن تصویرها در فایل های حاوی تصاویر، می تواند کمک خوبی برای شما باشد تا این که حجم فایل را کم کنید. این امکان وجود دارد که هر یک از خروجی های برنامه ساخت محتویاتContent Cretion Program ) ) را فشرده کنید یا بعدا داخل خود Acrobat آن ها را فشرده نمایید. اگر شما در دو مرحله تصویرتان را فشرده کنید، با این که ترفند خوبی برای کاستن حجم فایل به نظر می رسد، ولی این کار سبب می شود فایل شما افت کیفیت قابل ملاحظه ای پیدا کند. بنابراین بهتر است فایل خود را تنها در تولید PDF نهایی فشرده کنید. بهترین راه هم برای تولید فایل تولید فایل نهایی استفاده از ابزارهای معمولی خود برنامه ساخت محتویات است که می توان از آن استفاده کرد و یا خود Acrobat یا بدون فشرده سازی از برنامه ساخت محتویات PDF تان بگیرید و بعد در نهایت در Acrobat آن را فشرده کنید.

استفاده از تصاویر خاکستری                                                
استفاده از تصاویر طیف خاکستری به جای تصاویر رنگی می تواند تا ۲۵ درصد از حجم فایل شما را کم کند                                . 
 استفاده از رنگ های RGB برای صفحه نمایش                   
اگر مطمئن هستید که خروجی فایل شما تنها صفحه نمایش است، از رنگ های RGB استفاده کنید. این کار باعث می شود برخلاف رنگ های CMYK  تقریبا ۵۰ درصد از حجم فایل شما کاسته شود.

 پیدا کردن عوامل افزایش حجم                                              
Acrobats PDF Optimizer می تواند برای شما یک  Space Audit انجام دهد که در نهایت لیستی از تمام اجزای سازنده فایلتان با مقدار حجم آن ها و درصد اشغال فضای آن ها را روبه روی خود، خواهید دید. بنابراین می توانید اجزایی که فضای بیشتری را اشغال کرده اند شناسایی کنید. به بخش Advaced\PDF Optimizer بروید. روی کلید «Audit Space » کلیک کنید. برای این که به صورت دستی فایل خود را کوچک کنید، اینجا محل خوبی خواهد بود.
 بهره گیری از فونت های رایج                                                 
در متون فایل های PDF ، غالبا از فونت هایی استفاده می شود که می توانند فضای زیادی را اشغال کنند. شما می توانید آن ها را با فونت های مناسب عوض کنید و به ازای هر فونت ۴۰ کیلوبایت از حجم فایل بکاهید. اما اگر کامپیوتر مقصد فونت انتخابی شما را نداشته باشد، Acrobat از یک جایگزین برای آن استفاده خواهد کرد که علاوه بر این که در مواردی نتیجه مطلوب نخواهد داشت، ممکن است باعث تغییر ناخواسته یا تحریف PDF شما نیز بشود. پیشنهاد می شود از فونت های رایجی مثل Arial و Times Roman استفاده کنید تا با خیال آسوده تری PDF خود را انتشار دهید.

سازگاری را فراموش نکنید                                               
در Adobe ابزارهای پیشرفته تری برای کم کردن حجم فایل ها وجود دارد که در هر نسخه از Adobe این ابزارها بهینه تر شده اند و می توانند مقدار بیشتری از حجم فایل را کم کنند، اما نکته قابل توجه این است که کاربران PDF شما همواره باید از آخرین نسخه های این نرم افزار استفاده کنند تا بتوانند به آن مراجعه کنند، آماده کنید. اگر با پیش فرض های خود برنامه Acrobat به ساخت فایل PDF اقدام کنید، ممکن است در نهایت سندی برای شما ساخته شود که تمام کاربران نتوانند آن را بخوانند و در استفاده از بخشی آن دچار مشکل شوند                                                            .
  فشرده سازی فایل های چند رسانه ای                                    
اگر می خواهید فایل صوتی یا ویدئویی را درون فایل PDF جاگذاری کنید، لازم است آن ها را با بیشترین حالت فشرده سازی قابل انجام در حالت  Streaming )) کوچک کنید. این کار با نرم افزارهایی مثل Quick Time یا Microsoft Windows Media قابل انجام است. در فایل های صوتی سخنرانی می توانید سرعت رمزگذاری را تا ۸۴Kbps پایین بیاورید و افت کیفیت قابل ملاحظه ای را هم احساس نکنید. البته این کار باعث کاهش زیاد حجم فایل صوتی خواهد شد. در حالی که فایل های موسیقی حداقل به سرعت ۶۹Kbps برای داشتن کمترین کیفیت نیاز دارند. فایل های ویدئویی نیز با سرعت ۳۰۰ تا ۴۰۰Kbps رمزنگاری می شوند که در این حالت شما وضوح ۳۲۰x۲۴۰ را خواهید داشت. اما کم تر از ۲۰۰Kbps کیفیت تصویر افت قابل ملاحظه ای خواهد داشت. با این که شما با این روش ها می توانید از مقدار حجم این فایل ها بکاهید، در نهایت با اضافه کردن آن ها به فایل PDF ، باعث افزایش زیاد حجم آن خواهید شد. استفاده از روش های ارائه شده، شما را به سمتی هدایت خواهد کرد که بتوانید در نهایت یک فایل PDF خوب و با کیفیت و در حجمی کم به کاربر خود انتقال دهید که در هنگام استفاده از این فایل ها با هیچ مشکلی مواجه نشود.

                       فرآیند فشرده سازی تصاویردر ماهواره:‏

یکی از اصلی ترین روشهای فشرده سازی حجم اطلاعات تصویری، (‏MPEG-2‎‏) است. این روش همان روشی است که جهت ‏ظبط فیلم بر روی دی وی دی ها نیز به کار می رود. به کمک این استاندارد می توان حجم 270 مگابایت اولیه را تا حدود 5 الی ‏‏10 مگابایت بر ثانیه کاهش داد. مرحله فشرده سازی دیجیتال اطلاعات، یکی از کلیدی ترین و حیاتی ترین مراحل پخش تصاویر ‏تلویزیونی ماهواره ای است. برای مثال اگر بخواهیم بدون انجام مرحله فشرده سازی،  تصاویر را از طریق ماهواره پخش کنیم، ‏ممکن است نتوانیم بیش از 30 کانال را هم زمان بر روی یک ماهواره منتشر کنیم، اما به کمک فشرده سازی قادریم تا هم زمان ‏چیزی در حدود 200 کانال را بر روی همان ماهواره منتشر و پخش کنیم. اما سیگنال های فشرده شده (‏MPEG-2‎‏ ) براحتی ‏قابل نمایش نخواهند بود و در واقع در مرحله فشرده سازی به نوعی دارای کدبندی و رمزگذاری شده اند. از این رو وظیفه ‏گیرنده ماهواره ای، این است که سیگنال های دریافتی را رمزگشایی نموده و قابل پخش کند.‏

انواع رمز گشایی تصاویر:‏

معمولاً گیرنده ها برای انجام این کار هر فریم از تصاویر را جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آن را رمزگشایی می کنند. ‏هر فریم از سه روش ممکن است رمزگشایی شود که به شرح زیر است:‏

1-   intraframe

این روش که حداقل فشردگی را دارا می باشد، شامل تمامی اطلاعات مربوط به یک تصویر در یک فریم است.‏

2-  predicated-frame
 این روش برای گیرنده تعیین میکند تا چگونه اطلاعات جدید و تصاویر قبلی را ترکیب و تعیین نموده و فریم های بعدی را به ‏کمک ترکیب جدید نمایش دهد. در حقیقت در این روش تنها اطلاعاتی شامل تغییرات در وضعیت تصاویر قبلی، منتقل می شوند نه ‏تمامی اطلاعات تصویر. بنابر این، دستگاه گیرنده با اعمال اطلاعات مربوط به تغییرات تصویر بر روی تصاویر گذشته، تصاویر ‏جدید را تولید و پخش می نماید.‏

3-  bidirectional-frame
این روش نیز ترکیبی از دو روش پیش گفته را شامل می شود

لازم به ذکر است که نرخ یا میزان فشرده سازی اطلاعات بستگی به نوع برنامه ها دارد. مثلاً در هنگام پخش اخبار(وقتی تصویر ‏گوینده را در حال خواندن خبر نشان میدهد) حجم اطلاعات فشرده شده کم تر از مواقع دیگر است، چراکه  در این حالت، تصویر ‏حداقل تغییرات را خواهد داشت و دارای بیشترین پایداری می باشد. در مقابل در برنامه های دیگری مانند یک فیلم اکشن یا کلیپ ‏موسیقی، هر فریم یا تصویر نسبت به فریم قبلی تغییرات زیادی خواهد داشت، بنابر این نیاز به روش ‏MPEG-2‎‏  برای ‏رمزگشایی خواهد بود.‏

                     

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و نهم مهر 1388ساعت 11:9 قبل از ظهر  توسط هادی | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
سلام
من محمد هادی هستم .ساکن سمنان و دانشجوی کارشناسی الکترونیکم.امیدوارم این وبلاگ پلی باشه برای ارتباط با همه شما خوبان.

نوشته های پیشین
آبان 1388
مهر 1388
پیوندها
عکس و کلیپ و حوادث واقعی و تکاندهنده
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM